Сценката

Начало » Събития » За първи път Песните на Пучини на Пловдивска сцена

За първи път Песните на Пучини на Пловдивска сцена

За първи път Песните на Пучини на Пловдивска сцена

На 16 януари от 16.00 часа в Партерното фоайе на Концертната зала в Пловдив ще се състои отложения за този месец Рецитал на Ивайло Михайлов „Песни на Пучини”. Още една романтична вечер с непознатите творби за ценителите на композитора. На рояла Мария Калоферова.

Билетите, закупени за концерта ( на 19 декември) важат без презаверка.

Тенорът Ивайло Михайлов споделя:

”С песните на Пучини се запознах през 1994 г. Оттогава все отлагам да ги изпея на концерт, защото не се чувствах достатъчно подготвен. Работата ми с Маестро Калуди Калудов през последните година и половина ми даде така необходимата увереност в собствените ми сили и възможности. В България цикълът е изпълнен за пръв път от световното сопрано Красимира Стоянова. Доколкото ми е известно песните не са изпълнявани у нас от мъжки глас в пълния им състав. За концерта използвам изданието на Оксфордския Университет.”

Джакомо Пучини е известен преди всичко със своите оперни творби. Неговите песни са много малко познати и стават обществено достояние едва през 1987 г., когато един от най-големите изследователи на творчеството на Пучини - Майкъл Кей, публикува "Непознатият Пучини". В изданието той е успял да включи манускрипти, скици, ранни ученически творби и първи редакции на опери на композитора.

През целия си живот Джакомо Пучини /1858 – 1924 / е бил често изкушаван да пише музика, която не е свързана с театъра. Той не се е интересувал специално от правилата и нюансите в композирането на песни по маниера на Дебюси, Форе и Рихард Щраус /които цени високо/, но това не му пречи да създаде тези блестящи песни за глас и пиано. Някои от тях са били композирани по поръчка на учебни заведения, други като романси, предназначени за приеми, били са публикувани във вестници, които вече не съществуват или в периодични музикални издания, както и в „специални издания”.

Романсът “A te” е композиран в периода 1874 – 1880 г., когато Пучини е учил композиция при Карло Анджелони в Интитута „Пачини”. „Salve Regina” и ”Mentia l’avvizo” са написани, когато Пучини учи композиция в Миланската консерватория. Песните, композирани през най-плодотворните му години /годините, в които създава оперните шедьоври „Тоска”, „Мадам Бътерфлай” и „Бохеми”/ са написани за приятели. Песента “Canto d’anime” е написана през 1904 специално за „грамофона” по поръчка на Алфредо Микаелис, собственик на грамофонна компания. Пучини пише великолепната песен „Casa mia” /“Къща моя”/ по молба на Едоардо де Фонсека, редактор, който я включва в статия, публикувана в списанието “La casa” /„Къща”/. В статията Пучини описва и разказва за своите резиденции в Торе дел’Лаго, Киатри и Абетоне.

С “L’uccelino” /“Птиченцето”/, приспивна песен, написана за детето на негов приятел, и с “Terra e mare” /”Земя и море”/, написана за Де Фонсека за „Годишен албум за изкуства и писма”, „Новисима – 1902”, Пучини достига високото ниво на успешен песенен композитор.

Особено интересен е фактът, че съществуват ярки тематични връзки между повечето песни и оперите на Пучини. Както споделя Майкъл Кей: песните са като ранни мисли за бъдещи опери. Така например прочутата ария на Де Грийо от операта "Манон Леско" е изградена върху Mentia l'Avviso - речитатив и ария за тенор и пиано. Основата на квартета от трето действие на „Бохеми” е песента “Sole e amore” /”Слънце и любов”/, матината, написана от Пучини осем години по-рано. В „Тоска” и „Мадам Бътерфлай” се чува ехо от вече родени от перото на Пучини мелодии. Една от тях е “Avanti Urania” /Напред, Темида!”, композирана от Пучини за неговия голям приятел и меценат Маркиз Карло Джинори-Лищи /Къдравия/. Другата е “Inno a Diana” /”Химн на Диана”/, написана за ловните дружинки и посветена на всички ловци в Италия. “Canto d’anime” /Песен на души’те/ е прототипът на арията на Ринучо от операта „Джанни Скики”. “Morire” /Да умреш/ е използвана два пъти – в албум продаван с благотворителна цел от Италианския Червен Кръст по време на Първата Световна Война, и като встъпителна ария на Руджеро във втората версия на „Лястовичката”. Съществуват много други примери за използването на песните от Пучини, а също така и на инструментални произведения в композирането на неговите опери.

Не че е имал отчаяна нужда от мелодично вдъхновение, но най-вероятно е искал да бъде сигурен, че определени откъси ще бъдат чути в лоното на театъра, където бездруго неговият гений е най-разпознаваем!

РЕЦИТАЛ НА ИВАЙЛО МИХАЙЛОВ

Песни на Пучини

A te – На теб

Salve Regina – Хвала, Богородице!

Mentia l’avviso -

Storiella d’amore – Любовна историйка

Sole e amore - Слънце и любов

Avanti Urania – Напред Темида

Inno a Diana – Химн на Диана

Casa mia – Моята къща

E l’uccelino (Ninna – nanna ) – Птиченцето (Приспивна песен)

Terra e mare – Земя и море

Canto d’anime (Pagina d’album) – Песен на душите (Страница от албум)

Morire? – Да умреш

Inno a Roma – Химн за Рим

Ивайло Михайлов е роден в Пловдив. Неговите първи певчески изяви са свързани с Хора на пловдивските момчета и младежи "Стефка Благоева", където пее от 1985 година, а от 1990 е солист. Възпитаник е на френската гимназия в Пловдив. През 1997г. завършва Държавната Музикална Академия „Панчо Владигеров”-София в класа по оперно пеене на световния сопран Валери Попова. През 2002 г., специализира в Академията "Борис Христов" в Рим, Италия, където учи при баритона Джузепе Тадеи. Следва обучение в Академията за певческо изкуство - гр. Озимо / Италия /, отново след спечелен конкурс. През 2007 г. придобива образователно – квалификационна степен „Магистър по вокална педагогика” в Нов Български Университет – София като дипломант на проф. Руско Русков. От 2005 до 2008 г. е вокален педагог на Хора на пловдивските младежи "Стефка Благоева". Работил е като солист във всички оперни театри в България. В репертоара на певеца влизат ролите: Неморино от „Любовен еликсир”, Беппе от „Рита” и Гулиелмо от „Вива ла мамма" на Доницети, Измаел от „Набуко” и Касио от „Отело” на Джузепе Верди, Дамян от „Хитър Петър” на Веселин Стоянов, Илия от „Луд гидия” на Парашкев Хаджиев, Парис от „Хубавата Елена” на Жак Офенбах, Бастиен от „Бастиен и Бастиена” на В. А. Моцарт и др. Носител е на златен медал от конкурса “Бряг на надеждата” – Добрич`99 и златна купа от пролетния фестивал в Пхенян / Северна Корея / 2004 г.

Ивайло Михайлов е ученик на Калуди Калудов.

17-01-2010 07:26 #1281
 

Отговор

*

За да вмъкнете изображение, напишете URL с i отпред ihttp://

Leave thiz field empty
Top Site Counter

Powered by scif